انواع هارد سرور و تکنولوژی آنها

انواع هارد سرور و تکنولوژی آنها؟

هارد درایو سرور به صورت 24 ساعته، 7 روز هفته و در تمامی روزهای سال، اصطلاحاً 24/7/365 کار می‌کند. این درایوها به صورت پیوسته عملیات نوشتن و خواندن را انجام می‌دهند، بنابراین هارد درایوها بایستی حداقل میزان تأخیر، حداکثر میزان اطمینان و نیز سرعت و کارایی مناسبی داشته باشند. مهم‌ترین الزامات درایو هارد دیسک مورد استفاده در سرور به شرح زیر هستند:​

انواع هارد سرور و تکنولوژی آنها

انواع هارد سرور و تکنولوژی آنها

قابلیت اطمینان: از دست دادن برگشت ناپذیر اطلاعات می تواند به میلیاردها ضرر و حتی ضرر تجاری منجر شود.
عملکرد: سرورها برای رسیدگی به چندین درخواست همزمان با حداکثر سرعت طراحی شده اند.
زمان پاسخ: کاربر نباید منتظر بماند تا هارد دیسک “بیدار شود” و درخواست خود را پردازش کند.

انواع هارد سرور بر اساس اتصال

SATA یا SAS؟

رابط SATA نسخه اصلاح شده IDE است که بعداً به PATA تغییر نام داد. رابط کاربری در ابتدا روی رایانه های خانگی و سیستم های صنعتی با عملکرد متوسط ​​و قابلیت اطمینان متمرکز بود. به همین ترتیب ، SAS نسخه جدیدتری از رابط SCSI برای سرورهای قدیمی است.

در ابتدا ، پهنای باند رابط SAS بیشتر از SATA بود. اما در نسل سوم SATA به نام SATA III ، حداکثر پهنای باند این رابط به 6 گیگابیت بر ثانیه افزایش یافت. این معادل نسل دوم SAS است. در حال حاضر سرورهایی با کنترل کننده های نسل سوم SAS با پهنای باند تا 12 گیگابایت در ثانیه وجود دارد. اگر برچسب های موجود روی درایوهای سخت سرور را بخوانید ، متوجه کلمات 6G یا 12G می شوید.

سرورهای دیسک SAS برای برقراری ارتباط به کنترل کننده های مناسب نیاز دارند. این اجازه می دهد تا رابط کنترل کننده SAS به درایوهای SATA متصل شود. البته روند معکوس این اتصال امکان پذیر نیست. این بدان معنی است که کنترلرهایی که از SATA پشتیبانی می کنند نمی توانند با درایوهای SAS کار کنند.

رابط SAS دارای ارتباط دو طرفه کامل است: هارد دیسک می تواند همزمان دو دستور مختلف را اجرا کند (یک فرمان خواندن و یک دستور نوشتن) ، در حالی که SATA فقط می تواند یک دستور را همزمان اجرا کند ، نوشتن یا خواندن یا نوشتن. در مقایسه با SAS NL و SATA RE ، این ویژگی فقط زمانی کار می کند که تعداد دیسک های استفاده شده زیاد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *